loading...
آموزشگاه خیاطی کین
Admin بازدید : 398 شنبه 27 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

چرخ خیاطی به انواع چرخ خیاطی صنعتی، چرخ خیاطی خانگی، چرخ خیاطی ساده و چرخ خیاطی دیجیتال تقسیم می شود برای کار با چرخ خیاطی باید با نحوه کار با آن آشنا بود .


چرخ خیاطی که وسیله‌ای برای دوختن مکانیکی پارچه، چرم و ... است در دوره انقلاب صنعتی جهت کم کردن کار دستی، رهایی از سختی های آن و سرعت بخشیدن به امر تولید اختراع شد. با اختراع این وسیله، از حدود سال ۱۸۷۰ تا به امروز، تغییرات بسیار زیادی در صنعت دوخت و تهیه لباس صورت گرفته است.

هنر خیاطی از دیرباز درکشور ما نیز به عنوان یک هنر اصیل همیشه مورد توجه بوده است.

تنوع طرحها، ر نگها و مدلها درمناطق گوناگون ایران تأییدی بر همین مطلب است. فراگیری این فن نه تنها گامی ملی درجهت خودکفایی است بلکه هنری است که زندگی فردی را هم آراسته می نماید. با توجه به استقبال و استفاده گسترده خانواده های ایرانی از این وسیله، شرکت های تولید کننده چرخ خیاطی روز به روز بر تنوع، کارایی و راحتی بیشتر تولیدات خود افزوده اند.

به عنوان مثال، چرخ خیاطی های قدیمی بسیار سنگین و جاگیر بوده، از اجزا و قابلیت های بسیار اندکی برخوردار بودند؛ اما چرخ خیاطی های امروزی بسیار سبک تر و حتی برخی انواع آن ها به راحتی قابل حمل بوده، کوچک تر و کم حجم تر هستند و انواع امکانات و قابلیت های کار بر روی پارچه و لباس را حتی برای افرادی که سررشته زیادی از خیاطی ندارند، مهیا ساخته اند.



انواع چرخ خیاطی ها

چرخ خیاطی ها در نوع کلی خانگی (برای مصارف شخصی) و صنعتی (برای تولید انبوه در کارخانجات) بوده و همچنین به صورت ساده و دیجیتال وجود دارند. همچنین مینی چرخ خیاطی ها یا چرخ خیاطی های بسیار کوچک نیز به ویژه برای حمل و نقل و استفاده بسیار آسان و امکان استفاده در سفر وجود دارند.

قابلیت ها: نسبت به چرخ های قدیمی تر، چرخ خیاطی های امروزی از قابلیت های بسیار بالاتری برخوردار بوده که کار را حتی برای ناآشناترین افراد به هنر خیاطی، بسیار آسان نموده است.

البته هرچه این قابلیت ها بیشتر باشند، باید زمان بیشتری را برای آشنایی با نحوه کار با آن ها سپری کرده و در موقع خرید نیز هزینه بیشتری را پرداخت نمایید.

بنابراین موقع خرید این دستگاه، حتماٌ میزان استفاده و نیاز خود به آن، میزان آشنایی به هنر خیاطی و نوع استفاده از دستگاه مانند استفاده ساده یا حرفه ای از آن را در نظر داشته باشید.

ویژگی های چرخ خیاطی

عملکردها و انواع دوخت: برخی چرخ خیاطی ها انواع دوخت ها و عملکرد هایی مانند دوخت معمولی، زیگزاگ، دوخت معکوس، انواع مدل های دوخت ترکیبی، دوخت حروف انگلیسی و دوخت اعداد به لاتین، دوخت زیپ، دوخت جا دکمه، دوختهای ضخیم و نازک، تکه دوزی، گلدوزی، راسته دوزی، پس دوزی، لب تو، دوخت کشباف، رفوکاری، تنظیم خودکار طول بخیه و عرض کوک و ... را انجام می دهند.

برای هرکدام از این دوخت ها دکمه متفاوتی بر روی دستگاه تعبیه شده است. همچنین چرخ خیاطی ها قابلیت کار بر روی انواع مختلف پارچه ها را نیز دارا هستند.
دکمه کنترل سرعت: این دکمه بر روی بدنه چرخ خیاطی قرار داشته و با استفاده از آن می توان سرعت دوخت را مثلاٌ تا 700 دوخت در دقیقه تغییر داد.


سوزن نخ کن: سوزن نخ کن ها و سر نخ زن های اتوماتیک، دشواری نخ کردن دستی سوزن به ویژه سوزن های ریز را که دقت دید بالایی نیاز دارند، برطرف می سازند.


محل متفاوت برای دوخت قسمت های متفاوت: در بعضی چرخ خیاطی ها قسمت جداگانه ای برای دوخت قسمت های مختف لباس مثلاٌ دوخت آستین در نظر گرفته شده است.


عملکرد با برق و باتری: زمانیکه که جریان برق قطع بوده یا امکان دسترسی به پریز برق نباشد، امکان کار با باطری، راحتی و صرفه جویی در زمان را فراهم می کند.


دوخت چند رنگ: در برخی چرخ خیاطی ها سوزن های چندگانه برای دوخت چندرنگ وجود دارد.
لامپ یا چراغ نورافکن: صفحه کار چرخ خیاطی را روشن و دید را به حداکثر می رساند



نکات ایمنی و تمیز کردن چرخ خیاطی

انگشتان خود را هنگام دوخت با چرخ خیاطی از تمام قطعات متحرک به خصوص سوزن چرخ دور نگه دارید.
توپی چرخ خیاطی را همیشه به سمت علامت فلش بچرخانید.
از پاشیدن هر ماده ای بر روی قسمت های باز چرخ خیاطی اجتناب کنید.


برای جلوگیری از احتمال برق گرفتگی به هیچ وجه چرخ خیاطی را باز نکنید. تعمیر چرخ خیاطی فقط باید توسط نمایندگی های مجاز انجام شود.


هرگز از سوزن های خم شده استفاده نکنید.
برای تمیز کردن بدنه چرخ خیاطی و پدال آن از یک پارچه تمیز، خشک، نرم و بدون پرز استفاده کنید. هرگز مایعات شیمیایی را به کار نبرید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 234
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 149
  • آی پی دیروز : 131
  • بازدید امروز : 437
  • باردید دیروز : 371
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 437
  • بازدید ماه : 2,543
  • بازدید سال : 56,122
  • بازدید کلی : 342,995